Normkritiskt arbete i förskola och skola i Lunds stad
Under gårdagen röstade Barn- och skolnämnden Lund stad igenom den rödgrönrosa skrivelsen om genuspedagogik och normkritiskt arbete i skolan. Skrivelsen uppdrar förvaltningen att utreda och föreslå hur det grundläggande normkritiska arbetet kan stärkas och utvecklas inom ramen för gällande skolplan till nämndens sammanträde i september.
Skolan ska vara en plats där alla elever känner sig trygga att vara sig själva, där ingen exkluderas eller diskrimineras. Det normkritiska arbetet skapar medvetenhet om de föreställningar och attityder som upprätthåller normer som begränsar individer.
Genom att lärare får verktyg att arbeta med normkritisk pedagogik, ges det möjligheter att motverka de maktstrukturer som diskriminerar och bidrar till sämre elevhälsa. En satsning på normkritisk pedagogik bidrar till skapandet av nya normer som utgår från att alla har samma villkor och rätt till likvärdigt bemötande i förskolans och skolans verksamheter.
Den rödgrönrosa satsningen är ett steg i riktningen för en förskola och skola med frihet från alla former av diskriminering. Dock krävs ett långsiktigt och kontinuerligt arbete med normkritik. Rasism, sexism och diskriminering mot personer med funktionsnedsättningar och hbtq-personer ska mötas och förebyggas med kunskap.
Alla barn och ungdomar ska känna till sina rättigheter och ha någonstans att vända sig om de kränks. Genom att veta varför diskriminering sker istället för att bara konstatera den, har normkritisk pedagogik förutsättningar att hjälpa oss att förändra samhället i grunden.
Baharan Raoufi, barn- och skolnämnd Lunds stad (Fi)
Angelica Kauntz, partiföreträdare (Fi)